Cпиться — то й сниться…

Що таке сон? Як повинен християнин ставитися до сновидінь? Чи можна вірити снам?

Чи можна користуватися сонниками?

«Снився мені сон, і занепокоївся дух мій, щоб пізнати той сон» (Із Книги пророка Даниіла).

«Останніми днями, – говорить Господь, – Я виллю від Духа Свого на всяке тіло, і будуть пророкувати сини ваші та ваші доньки, юнаки ж ваші бачити будуть видіння, а старим вашим сни будуть снитися» (3 Діянь святих апостолів).

Третину життя людина проводить уві сні. Святі отці Православної Церкви розрізняють три види сновидінь.

Перший – найпоширеніший – це суєтні, пусті сни, що нічого не означають. Вони є відображенням у мозку людини її буденних тривог і турбот.

По–друге, бувають сни духовного походження, забарвлені або певною духовною силою, що страшить, позбавляє спокою, недобре збуджує, або ж, навпаки, – приносять мир у душу.

І, по–третє, є сни, що мають пророче значення, про які багаторазово згадується у Біблії (пророчі сни патріарха Йосипа, фараона, Навуходоносора, Йосипа–обручника тощо).

Душевне життя людини не припиняється і під час сну. Але вві сні замість звичайної свідомості активізується так звана підсвідомість.

Святий Симеон Новий Богослов пише: «Те, чим душа зайнята і про що говорить тілесній у бадьорості, про те мріє або філософствує вона й уві сні: якщо проводить увесь день у клопотах і справах житейських, то те ж суєтить її у сні; якщо ж вона наповнюється Божественним, небесним, то й під час сну вона перебуває у цьому й умудряється видіннями». Звісно, слід мати на увазі і вплив нашої фізіології, наприклад, жахливі видіння при хворобах органів тіла.

Святі отці навчають, що сновидіння бувають чистими і світлими тоді, коли наше серце світле й чисте, і що характер снів відповідає духовному стану людини в неспанні. Якщо людина не живе у Бозі та не має в собі Його Духа, то вона перебуває під впливом пристрастей, турбот і суєти. Інакше кажучи, вона знаходиться під владою лукавого духа, який безперервно навіює їй думки та почуття. Те ж саме продовжує робити злий дух з людиною й уві сні. Тут йому ще легше володіти душею, оскільки воля людини ослаблена. Ніби насміхаючись над бідною, поневоленою йому душею, злий дух змушує її переживати безглузді, іноді брудні стани, відповідно до нечистоти думок та почуттів у неспанні. Саме тому святі отці як загальне правилозабороняють надавати таким снам якогось значення чи тим більше розповідати їх іншим, вважаючи їх одкровеннями з потойбічного світу!

Святитель Феофан Затворник навчає: «Ви питаєте, чи можна вірити снам? Краще не вірити, тому що ворог і вдень багато пустого навіює в голову, а у сні це йому ще зручніше. Якщо якісь сни збуваються, то дякуйте Богові за милість, за приємні та повчальні сни дякуйте. Від снів звабних, спокусливих швидше очищайте після пробудження душу свою: пам’ять. Найкращий засіб для цього – молитва і читання євангельських повчань. Зосереджуйте на них усі свої помисли й внутрішнього погляду з цього не відводьте. Погані думки негайно почнуть слабнути й відійдуть».

Мабуть, небагато є тих, хто похвалиться своєю внутрішньою чистотою та довершеністю, а тому й правилом є вищезгадана порада святих отців – не надавати значення снам. Однак оскільки з милості Божої ми часто помічаємо Боже напучування при світлі дня, то і над деякими снами слід, можливо, задуматися й спробувати їх пояснити собі: чи, бува, не викриває мене Господь у цьому сні в якомусь гріху, пристрасті чи слабкості? Чи не хоче Він урозумити мене або застерегти від чогось?

Святі отці радять сни зберігати в таємниці. Лише досвідченому в духовному житті отцеві чи старцю можна розповідати сни для того, щоб одержати пояснення тих із них, які – ми відчуваємо – мають особливе значення. У Біблії читаємо, що так колись питали значення своїх снів: у праведного Йосипа – єгипетський фараон, у пророка Даниіла – цар Навуходоносор. І, звісно, у жодному разі не звертатися за поясненнями до всіляких чарівників, медіумів, знахарів та книг–сонників, ними написаних. Це страшний гри і велика небезпека накликати на себе та свою родину різні прокляття. «А ви не прислухайтесь до ваших ворожбитів, і до ваших сновидців, і до ваших знахарів, і до ваших чарівників, що говорять до вас… бо вони пророкують вам неправду, щоб віддалити вас з вашої землі, і Я вас вижену, і ви погинете», – говорить Господь устами пророка Єремії, а також в інших біблійних книгах – Левит, Повторення Закону, Псалтир, пророків Ісайї, Даниїла, Михея та ін.

Як щодо снів – чи є вони благодатними, чи від лукавого, – так і щодо усіх надприродних явищ у монахів святої Афонської гори є хороше правило: «Не приймай і не відкидай».

Протоієрей Віктор МИХАЛЕВИЧ